Cultureluur (aflevering 17)

In maart 2020 ging Nederland in een lockdown. Evenementen werden afgelast, musea gesloten en de culturele sector lag stil. Samen met de Culturele Raad en de cultuurmakelaar van de gemeente Nijkerk sloeg A1 Mediagroep de handen ineen om een alternatief te bieden voor lokale evenementen die niet door konden gaan. Het lokale tv-programma Cultureluur was geboren. Een team van 4 vrijwilligers, met de Nijkerkse cultuurmakelaar als coördinator, maakte in een jaar tijd 32 afleveringen van 40 tot 60 minuten per uitzending. Op die manier konden kijkers toch genieten van portretten van plaatselijke kunstenaars, rondleidingen van galeriehouders, historische stadswandelingen, uitleg bij lokale monumentale panden, lezingen, muziek, zang, dans en vele andere kunstuitingen. We maakten met onze kleine, maar toegewijde redactie eigen programma-items, maar stonden ook open voor ingestuurde content. Op deze manier werd Cultureluur een programma voor en door de culturele sector. Om de impact van het programma zo groot mogelijk te maken, deelden we diverse programma-onderdelen ook op de social mediakanalen van A1 Mediagroep. Met name op Facebook werden de video's uit Cultureluur door duizenden mensen bekeken en ontvingen we mooie en dankbare reacties van ons publiek. We hebben als redactie in het afgelopen jaar veel geleerd, en binnenkort zullen we Cultureluur in een nieuw seizoen op een nog professionelere manier hervatten.